Title-ct-shaddow

Zakreśl cztery - Past Simple & Past Continuous

97417e04-6cc1-4fae-97e5-f077f8c02a71

Zakreśl cztery - Past Simple & Past Continuous

Four in a Row - Past Simple & Past Continuous

Poziom

pre-intermediate, słabszy intermediate

Czas

10 min (lub mniej, jeśli skrócisz ćwiczenie)

Cel

Automatyzacja składni zdań z kombinacją czasów Past Simple i Continuous. Poprawa ogólnej płynności mowy.

Przygotowanie

Wydrukuj i powiel załącznik. Będziesz potrzebować jednego arkusza na parę.

Przebieg

Bardzo proste ćwiczenie, motywujące uczniów do używania Past Simple i Continuous w mowie. Ponieważ podczas jego wykonywania zbierane są punkty, ma ono dodatkowo charakter rywalizacji. Grę stosuję zwykle w dość rozgarniętych grupach, które już nieźle radzą sobie w temacie, a potrzrebują jedynie (lub aż...) przećwiczyć używanie tych czasów w mowie. Raczej nie stosowałbym jej podczas pierwszej lekcji dotyczącej tego zagadnienia.

Podziel uczniów na pary i rozdaj im skopiowane załączniki. Poproś, aby każdy z nich wybrał prosty (!)znaczek dla siebie (kółko, krzyżyk, trójkąt, serce etc.). Teraz powinni spojrzeć na tabelkę. Przypomina ona nieco arkusz do gry w "statki". Jej górny poziomy, jak i lewy pionowy wiersz zawierają frazy, z którymi należy ułożyć zdania z kombinacją czasów Past Simple i Continuous. Zabawa polega na tym, że uczniowie muszą naprzemiennie produkować poprawne gramatycznie zdania, korzystając z podpowiedzi w poziomej i pionowej części tabelki jednocześnie.

Np. uczeń postanowił skorzystać z the phone ring (poziomo) i I/do my homework (pionowo). Mówi więc:

  • When I was doing my homework, the phone rang.

Jest to poprawne zdanie, więc uczeń może postawić swój znaczek w kratce "na skrzyżowaniu" the phone ring  iI/do my homework. Jeżeli uda mu się postawić cztery swoje znaczki w kratkach obok siebie (obojętnie w jakim kierunku), uczeń wygrywa jedną z trzech rund zabawy. Oczywiście, jego przeciwnik może mu w tym przeszkadzać, blokując go swoimi znaczkami, czy kwestionując poprawność jego zdań (nauczyciel rozsądza takie spory).  Zdania muszą zawierać kombinację czasów Past Simple i Continuous. Inne warianty zdań nie są dopuszczane. Zwyciezcą w każdej parze jest osoba, która wygrała większość rund. Jeśli jednak nie masz tyle czasu, możesz ograniczyć się do jednej rundy.     

Załączniki

Załącznik stanowi arkusz do wydrukowania i powielenia przez nauczyciela.
OPISPobierz opis jako plik PDF do wydruku
.pdf Pobierz plik: FourInARow_88.pdf

Skomentuj