Ruletka gramatyczna - okresy warunkowe
Grammar roulette - conditionals
Poziom
Czas
Cel
Automatyzacja okresów warunkowych. Poprawa zdolności uczniów do monitorowania wypowiedzi pod kontem ich poprawności językowej.
Przygotowanie
Wydrukuj i powiel załącznik. Będziesz potrzebować jednego arkusza na grupę 2,3 osób.
Przebieg
Ćwiczenie nadaje się dla dość wprawnych użytkowników trybu warunkowego. Idealne na ożywienie lekcji powtórkowej z conditionals. Każdy arkusz składa się z zestawu zdań w różnych trybach warunkowych, z których niektóre są poprawne, a niektóre nie. Uczniowie mogą postawić do 100$ na każde zdanie, obstawiając czy jest ono poprawne, czy też nie. Jeśli grupa ma rację, dodaje postawioną kwotę do swojej puli. Jeśli zaś mylnie oceniła zdanie, odejmuje kwotę. Wygrywa grupa, która zdobyła najwięcej pieniędzy po zakończonym ćwiczeniu. Mamy np. zdanie:
- If we had got up earlier, we would have be on time.
Uczestnicy każdej grupy wspólnie decydują, czy zdanie jest poprawne, czy też nie i stawiają określoną kwotę (do 100$) na swoją decyzję. Np. mogą postawić 50$ na to, że zdanie jest niepoprawne, lub np.20$ na to, że jest poprawne. W powyższej sytuacji grupa, która obstawiła błędność zdania dodaje 50$ do swojego konta, natomiast grupa, która stwierdziła, że zdanie jest poprawne, odejmuje 20$. Ażeby mieć nieco więcej kontroli nad ćwiczeniem, możesz narysować na tablicy tabelę zakładów dla wszystkich grup i sam/-a dodawać lub obejmować zaryzykowane przez nich sumy. Dla wygody, kwoty zakładów mogą być wielokrotnością 10 (możesz to zastrzec przed rozpoczęciem ćwiczenia). Wygrywa oczywiście ta grupa/para, która zdobędzie najwięcej pieniędzy pod koniec ćwiczenia. Jeśli zostało Ci trochę czasu, skupcie się na błędnie napisanych zdaniach i wspólnie ustalcie ich poprawne wersje.
Jeśli oraganizujesz ruletkę po raz pierwszy, pewnie spędzisz trochę czasu tłumacząc jej zasady uczniom. Nie zrażaj się jednak. Ręczę, że gdy tylko przebijecie się przez pierwsze komplikacje, będzie to zabawa generująca ogromne emocje i zagrzewająca uczniów do rywalizacji.