Domino - "For" i "Since"
"For" and "Since" Domino
Poziom
Czas
Cel
Automatyzacja zasad tworzenia wyrażeń z "for" i "since".
Przygotowanie
Wydrukuj i wytnij załącznik. Będziesz potrzebować jednego zestawu domina na grupę 2-3 osób. Ja zazwyczaj drukuję każdy zestaw na kartce bloku technicznego w innym kolorze, ażeby uniknąć pomieszania się zestawów na lekcji (o co w ferworze pracy nietrudno). Ma to jeszcze ten dodatkowy plus, że twardsze karty podłużą Ci na znacznie dłużej. Wystarczy jedynie umieścić pocięte już zestwy w opisanej kopercie i odłożyć na później.
Przebieg
Proponowaną grę możesz zastosować w dwóch odsłonach: dla grup bardziej i mniej zaawansowanych. W jednym i drugim przypadku, zaczynam od bardzo krótkiej powtórki użycia Present Perfect z "for" i "since". Warto jest poświęcić na to chwilę, ażeby zabawa nie utknęła w martwym punkcie.
WERSJA PROSTSZA. Podziel więc uczniów na grupy 2-3-osobowe; w bardziej licznej grupie ktoś z pewnością będzie się obijał. Zapowiedz, że za chwilę będą mieli za zadanie poprawnie ułożyć jak największą liczbę wyrażeń z "for" and "since" z otrzymanego zestawu kart. Rozdaj każdej grupie pocięte zestawy. Ustal limit czasowy i nastaw timer (od 1do 3 min. w zależności od poziomu grupy). Gdy rozlegnie się dzwonek timera nie wolno już nic poprawiać ani dokładać nowych kart (możesz poprosić uczniów, aby podnieśli ręce w górę). Przejdź po klasie i przelicz ile poprawnych fraz ułożyła każda z grup. Wygrywa ta grupa, która ma najwięcej. Jeśli zostało Ci jeszcze trochę czasu, zaproponuj, ażeby uczniowie wybrali 3 lub 4 z ułożonych wyrażeń (poprawnych, oczywiście)i napisali zdania z ich użyciem.
WERSJA NIECO TRUDNIEJSZA. Początek jest ten sam. Dzielimy uczniów na grupy 2-3-osobowe i rozdajemy im zestawy kart domina. Następnie uczniowie rozsypują je na stole i obracają awersem do dołu, tak aby nie widzieć co jest na nich napisane. Jeden z uczniów w każdej grupie wybiera jedną kartę, odwraca ją i kładzie na początku rzędu kart. Powiedzmy, że jest to karta: last Tuesday | for. Inna osoba wyciąga kolejną kartę i jeśli gramatycznie pasuje ona do tej, która jest już na stole, dokłada ją do rzędu kart. Jeżeli nie, kładzie ją z powrotem awersem do dołu na to samo miejsce, skąd została zabrana. I tak np. jeśli drugą kartą będzie ages | since to dokładamy ją do last Tuesday | for i powstaje ciąg: last Tuesday | for | ages | since. Kolejna wyciągnięta karta musi więc pasować do "since", w przeciwnym przypadku uczeń będzie musiał odlożyć ją na miejsce, itd. Uczniowie powinni dość szybko zorientować się na czym polega zabawa, ale daj im trochę czasu na "rundę próbną", podczas której będą mogli liczyć na Twoją pomoc. Gdy tylko upewnisz się, że wszyscy zrozumieli zasady gry, ustaw timer na 2-3 minuty. Po upływie tego czasu przelicz ile poprawnych fraz ułożyła każda z grup. Wygrywa, naturalnie, ta grupa, która ma ich najwięcej.