Domino - Past Continuous - opowiadanie
Past Continuous - storytelling - Domino
Poziom
Czas
Cel
Poprawa ogólnej płynności mowy. Automatyzacja użycia czasów Past Continuous i Past Simple w celu prowadzenia narracji.
Przygotowanie
Wydrukuj i wytnij załącznik. Będziesz potrzebować jednego zestawu domina na grupę 2-3 osób. Ja zazwyczaj drukuję każdy zestaw na kartce bloku technicznego w innym kolorze, ażeby uniknąć pomieszania się zestawów na lekcji (o co w ferworze pracy nietrudno). Ma to jeszcze ten dodatkowy plus, że twardsze karty podłużą Ci na znacznie dłużej. Wystarczy jedynie umieścić pocięte już zestawy w opisanej kopercie i odłożyć na później.
Przebieg
Podziel uczniów na grupy 2-3-osobowe; w bardziej licznej grupie ktoś z pewnością będzie się obijał. Zapowiedz, że za chwilę będą mieli za zadanie poprawnie ułożyć historyjkę o zabarwieniu kryminalnym. Rozdaj każdej grupie pocięte zestawy. Ustal limit czasowy (od 2 do 4 min. w zależności od poziomu grupy). Po upływie czasu poproś o odczytanie prawidłowej wersji historii. Teraz zwróć uwagę uczniów na użyte w opowiadaniu czasowniki w czasie Past Continuous. Z pewnością uczniowie zacytują zdanie: "She was listening to some music on the radio when suddenly she hit something on the road." Zapisz je na tablicy i zapytaj uczniów, która z czynności opisanych w zdaniu była dłuższa (stanowiła tło narracji), a która krótsza (jednorazowe, dynamiczne wydarzenie). Ja zazwyczaj rysuję na tablicy również oś czasu, na której zaznaczam czynności opisane w zdaniu. Grupa powinna z Twoją pomocą szybko odpowiedzieć sobie na pytanie kiedy używamy w narracji czasu Past Simple, a kiedy Past Continuous.
Jeśli zostało Ci jeszcze trochę czasu, daj uczniom chwilę (ok. 2min.) na uważne przyjrzenie sie historyjce i zapamiętanie jej. Zapowiedz im, że zaraz będą musieli ją opowiedzieć. Po upływie czasu, uczniowie usuwają co drugą kartę ze swojego zestawu domina. Ich zadaniem jest teraz odtworzenie tego opowiadania z pamięci, posiłkując się kartami, które zostały na stole. Wysłuchaj kilku takich historyjek, korygując błędne użycia omawianych czasów.