Zbrodnia i kara. Rozmowy w parach.
Crime & Punishment. Discussion Topics
Poziom
Czas
Cel
Aktywizacja słownictwa związanego z przestępczością i sądownictwem. Poprawa ogólnej płynności mowy.
Przygotowanie
Wydukuj załącznik w odpowiedniej liczbie. Będziesz potrzebować jednej kopii na parę. Chyba że zamierzasz podzielić uczniów na większe grupy dyskusyjne.
Przebieg
Jeśli nie stosujesz ćwiczenia jako uzupełnienia lekcji na temat przestępczości i sposobów jej karania, krótko wprowadź ten temat. Możesz np. zapytać uczniów, czy uważają swój kraj za generalnie bezpieczne miejsce do życia. Już samo to może być początkiem ciekawej dyskusji, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z rozgarniętą grupą. Następnie podziel uczniów na pary lub podgrupy. Zapowiedz, że za chwilę porozmawiają na tematy związane z zagadnieniem przestępczości. Rozdaj im skopiowane załączniki i ustal limit czasowy (np. 10 min.). Monitoruj pracę grup/par i pomagaj w razie potrzeby. Niektórzy będą pewnie czuli nieodpartą pokusę przejścia na polski w trakcie rozmowy. Nie pozwól na to. Po zakończnonej dyskusji, zbierz najciekawsze opinie uczniów. Ja zazwyczaj zadaje wyrywkowo pytanie: What was the most interesting thing you've heard from your partner? Jeśli masz nieco więcej czasu, możesz kontynuować dyskusję na forum całej grupy. Dużo emocji generuje zazwyczaj pytanie dotyczące kary śmierci, możesz więc się na nim oprzeć.