Zakreśl cztery - Present Simple & Present Continuous
Four in a Row - Present Simple & Present Continuous
Poziom
Czas
Cel
Automatyzacja składni zdań w czasie Present Simple i Continuous. Poprawa ogólnej płynności mowy.
Przygotowanie
Wydrukuj i powiel załącznik. Będziesz potrzebować jednego arkusza na parę.
Przebieg
Bardzo proste ćwiczenie, motywujące uczniów do używania Present Simple i Continuous w mowie. Ponieważ podczas jego wykonywania zbierane są punkty, ma ono dodatkowo charakter rywalizacji. Grę stosuję zwykle w dość rozgarniętych grupach, które już nieźle radzą sobie w temacie, a potrzrebują jedynie (lub aż...) przećwiczyć używanie tych czasów w mowie.
Podziel uczniów na pary i rozdaj im skopiowane załączniki. Poproś, aby każdy z nich wybrał prosty (!)znaczek dla siebie (kółko, krzyżyk, trójkąt, serce etc.). Teraz powinni spojrzeć na tabelkę. Przypomina ona nieco arkusz do gry w "statki". Jej górny poziomy, jak i lewy pionowy wiersz zawierają frazy, z którymi należy ułożyć zdania w czasie Present Simple, bądź Continuous (w zależności od wybranego time adverbial). Zabawa polega na tym, że uczniowie muszą naprzemiennie produkować poprawne gramatycznie zdania, korzystając z podpowiedzi w poziomej i pionowej części tabelki jednocześnie.
Np. uczeń postanowił skorzystać z sometimes (poziomo) i we/tidy our room (pionowo). Mówi więc:
- We sometimes tidy our room.
Jest to poprawne zdanie, więc uczeń może postawić swój znaczek w kratce "na skrzyżowaniu" sometimes iwe/tidy our room. Jeżeli uda mu się postawić cztery swoje znaczki w kratkach obok siebie (obojętnie w jakim kierunku), uczeń wygrywa jedną z trzech rund zabawy. Oczywiście, jego przeciwnik może mu w tym przeszkadzać, blokując go swoimi znaczkami, czy kwestionując poprawność jego zdań (nauczyciel rozsądza takie spory). Zdania muszą być w Present Simple lub Continuous. Inne warianty zdań nie są dopuszczane. Zwyciezcą w każdej parze jest osoba, która wygrała większość rund. Jeśli jednak nie masz tyle czasu, możesz ograniczyć się do jednej rundy.