Kwestionariusz. Superlatives.
Questionnaire. Superlatives.
Poziom
Czas
Cel
Automatyzacja składni zdań z użyciem przymiotnika w stopniu najwyższym. Poprawa ogólnej płynności mowy.
Przygotowanie
Wydrukuj odpowiednią liczbę kwestionariuszy (1 na osobę). Jeśli chcesz nieco skrócić czas trwania zabawy, poprzecinaj kwestionariusze na pół, tak, aby na jednego ucznia przypadało jedynie 10 pytań.
Przebieg
Ponieważ proponowana zabawa wymaga, ażeby uczniowie wstali z miejsc i przez dłuższą chwilę spacerowali po klasie, zadając pytania, nadaje się ona raczej dla spokojnych i ułożonych grup. Jeśli przeczuwasz, że zadanie może skończyć się trudnym do opanowania chaosem, lepiej z niego zrezygnuj i wybierz bardziej "stacjonarne" ćwiczenie na stopniowanie przymiotników z naszego zasobu.
Załóżmy jednak, że zdecydowałeś/-aś się wykorzystać kwestionariusze na lekcji. Zapowiedz uczniom, że za chwilę zabawią się w dziennikarzy, przeprowadzających wywiady z VIP-ami, czyli ze sobą nawzajem. Rozdaj kwestionariusze uczniom. Poproś, aby wstali z miejsc i przeprowadzili wywiady z dwoma osobami, zapisując odpowiedzi we właściwych miejscach. Koniecznie narzuć limit czasowy (np. 5min.), ażeby zabawa przebiegła sprawnie. Jeśli używasz na lekcji timera, możesz go nastawić. Koniecznie monitoruj przebieg gry. Upewnij się, że uczniowie rzeczywiście używają pytań i odpowiedzi z użyciem przymiotników w stopniu najwyższym. Po zebraniu informacji, uczniowie wracają do ławek. Teraz ich zadaniem jest przelać uzyskane informacje na papier w postaci kilku zdań. Np. "Kasia's brother is the funniest person in her family" etc. Wyrywkowo sprawdź poprawność tych zdań, prosząc uczniów, ażeby odczytali je na głos.