Układanka obrazkowa - present perfect - gotowe czy nie?
Match and say - Present Perfect - What have they done?
Poziom
Czas
Cel
Ćwiczenie pomaga uczniom zautomatyzować właściwą składnię zdań twierdzących i przeczeń w czasie Present Perfect, ze szczególnym uwzględnieniem właściwej pozycji just. already, yet. Rozwija również pamięć i ogólną płynność językową.
Przygotowanie
Wydrukuj odpowiednią liczbę arkuszy z ćwiczeniem (1 dla grupy ok 3-osobowej) i potnij je wzdłuż przerywanych linii. Jeśli chcesz, aby raz przygotowany zestaw posłużył Ci wielokrotnie, możesz wydrukować go na papierze technicznym lub zalaminować przed wycięciem. Zepnij każdy pocięty zestaw spinaczem i umieść w opisanej kopercie. Ja używam do tego celu kopert kolorowych, które później łatwo wytropić w moich nauczycielskich "zbiorach":)
Przebieg
Napisz na tablicy:
- We've already.........
i poproś uczniów, aby dokończyli zdanie. Padnie z pewnością wiele propozycji, z których najciekawsze możesz napisać na tablicy. Podziel uczniów na pary lub grupy 3-osobowe i rozdaj im pocięte arkusze. Uprzedź ich, że będą teraz dopasowywać obrazki zdaniowe do ich podpisów. Ustal limit czasu (ok. 2-3min. w zależności od realnego poziomu grupy). Monitoruj pracę uczniów i pomagaj, gdy trzeba. Po upływie czasu (lub gdy wszyscy już skończyli), wyrywkowo wywołuj uczniów, ażeby odczytywali zdania pasujące do odpowiednich obrazków.
Jeśli grupa szybko uporała się z ćwiczeniem, daj im 2 min na zapamiętanie jak największej liczby zdań pod obrazkami. Po upływie tego czasu, poproś, aby zebrali zdania i odłożyli je na bok. Teraz podawaj po kolei numery obrazków, a wywołani uczniowie powinni odtworzyć z pamięci zdania, które do nich pasują. Zwróć szczególną uwagę na to, czy grupa w swoich odpowiedziach właściwie używa czasu Present Perfect. Zachęcaj uczniów do samodzielnego "poprawiania się". Jeśli masz do czynienia z rezolutną grupą, możesz nadać temu ćwiczeniu charakter wspólzawodnictwa. Podziel uczniów na dwie drużyny, narysuj na tablicy prostą tabelę wyników i przyznawaj każdej z drużyn po punkcie za prawidłowo odtworzone z pamięci zdanie. Nagródź każdego z członków zwycieskiej drużyny (stempelkiem, naklejką, plusem itp.).