Fiszki "Transport". Bardzo łatwe.
Transport. Flashcards. Very simple.
Poziom
Czas
Cel
Utrwalenie słownictwa dotyczącego pojazdów.
Przygotowanie
Wydrukuj załączniki 1x na twardym papierze (wtedy posłużą Ci na kilka lat, a Ty zaoszczędzisz czas). Zwykły papier techniczny doskonale się do tego nadaje. Fiszki A5 i małe obrazki żabek i skarbów potnij odpowiednio.
Przebieg
Zapowiedz uczniom, że porozmawiacie teraz o pojazdach. Ażeby to zrobić powtórzycie/poznacie słówka związane z tym tematem. Podczas prezentacji fiszek dobrze jest zbudować atmosferę pewnego "napięcia" czy oczekiwania, zwłaszcza w młodszych grupach. Ja zazwyczaj przynoszę swoje fiszki do klasy w szarej papierowej torebce (dostępne prawie wszędzie) i po kolei wyjmuje je z naszej "mystery bag" :)
Przedstaw uczniom słownictwo korzystając z fiszek A4. Możesz je sukcesywnie przyczepiać magnesami do tablicy i podpisywać. Po sprawdzeniu czy uczniowie zapamiętali materiał, można (w ramach dostępnego czasu) wykorzystać fiszki następująco:
1. WHAT IS IT?. Do przeprowadzenia tego ćwiczenia potrzebujesz zestawu małych fiszek i grupy, która dość dobrze zna już kolory i podstawowe przymiotniki (fast, slow, big etc). Poproś jednego z uczniów, aby podszedł do tablicy i wręcz mu jeden z obrazków. Upewnij się, że reszta grupy nie widziała co przedstawia fiszka. Wyjaśnij grupie, że dana osoba opisze pojazd na obrazku. Reszta uczniów musi teraz odgadnąć jaki to pojazd. Np.
- It's big. It's yellow. It's very fast. It's usually wet.
Grupa odgaduje:
- It's a submarine.
Wygrywa osoba, która odgadnie właściwie i to ona staje się następnym "opisującym". Jeśli masz do czynienia z bardzo słabą grupą, pozwól im w trakcie opisywania naśladować dźwięki pojazdów.
2. VEHICLE RACE. Do przeprowadzenia tego ćwiczenia potrzebujesz dużej sali i małej grupy (max. 8 osób). Jeżeli grupa obfituje w jednostki nadmiernie pobudliwe i nieprzewidywalne, a sala przypomina tor przeszkód, zrezygnuj z gry. Jeśli jednak zdecydujesz się przeprowadzić ćwiczenie, poumieszczaj fiszki A5 w różnych miejscach sali (dostępnych). Możesz przypiąć część magnesami do tablicy, umieścić za ramą obrazka, położyć na parapecie itp. Poproś uczniów, aby wstali z miejsc i podeszli do Ciebie. Wytłumacz im, że za chwilę będziesz wywoływać nazwy pojazdów, a oni będą mieli za zadanie dobiec do fiszki przedstawiającej dany pojazd. Nie wolno im jednak dotykać ani fiszek, ani (co ważniejsze) siebie nawzajem. Wygrywa osoba, która pierwsza dobiegnie do większości fiszek, ale nie musisz tego specjalnie akcentować.
2. FROGS AND TREASURE CHESTS. Gra świetnie się sprawdza w przypadku małych grup (ok.10 os). Zbierz dzieci i usiądźcie na podłodze (bądź przy dużym stole). Awersem do dołu połóż fiszki A5. Poproś uczniów, aby zamknęli oczy. Pod rozłożonymi fiszkami umieść pocięte obrazki żabek lub skrzyń ze skarbami. Stosunek skrzyń do żab jest dowolny, z tym że skrzynek powinno być więcej. WAŻNE! Uczniowie nie mogą wiedzeć, pod którymi fiszkami one się znajdują. Teraz rozpoczyna się właściwa część zabawy. Uczniowie po kolei odkrywają fiszki. Jeśli pod daną fiszką znajduje się skrzynia ze skarbem, uczeń musi tylko nazwać obrazek na fiszce. Jeśli jest to natomiast żaba, uczeń musi nazwać obrazek oraz wykonać dodatkowe zadanie (Sing a song in English. Name five irregular verbs and their past forms. Jump around the table on one leg. Point to your ears/eyes/knees etc. Go to the library and ask for a book in English.). Lista zadań zależy od inwencji nauczyciela i poziomu grupy, nie powinny one jednak być zlośliwe...