Fiszki "Emocje". Bardzo łatwe.
Emotions. Flashcards. Very simple.
Poziom
Czas
Cel
Utrwalenie słownictwa dotyczącego odczuć i emocji.
Przygotowanie
Wydrukuj załączniki 1x na twardym papierze (wtedy posłużą Ci na kilka lat, a Ty zaoszczędzisz czas). Zwykły papier techniczny doskonale się do tego nadaje. Fiszki A5 i małe obrazki żabek i skarbów potnij odpowiednio.
Przebieg
Krótko wprowadź temat emocji i odczuć. Zapowiedz uczniom, że za chwilę poznają/powtórzą słówka z nimi związane. Podczas prezentacji fiszek dobrze jest zbudować atmosferę pewnego "napięcia" czy oczekiwania, zwłaszcza w młodszych grupach. Ja zazwyczaj przynoszę swoje fiszki do klasy w szarej papierowej torebce (dostępne prawie wszędzie) i po kolei wyjmuje je z naszej "mystery bag" :)
Przedstaw uczniom słownictwo korzystając z fiszek A4. Możesz je sukcesywnie przyczepiać magnesami do tablicy i podpisywać. Po sprawdzeniu czy uczniowie zapamiętali materiał, można (w ramach dostępnego czasu) wykorzystać fiszki następująco:
1. Użyj zestawu mniejszych fiszek. Wolne krzesło postaw tyłem do tablicy. Przywołaj jednego z uczniów, posadź go na krześle i podaj mu jeden z wybranych obrazków tak, aby reszta grupy nie widziała co on przedstawia. Uczeń jodczuwa teraz emocję, której obrazek trzyma. Reszta grupy ma za zadanie odgadnąć jaka to emocja/odczucie, zadając pytanie:
- Are you (wymienia jedną z zapamiętanych emocji, np. sad)?
- Yes, I am (jeśli to właściwa emocja).
lub:
- No, I'm not (jeśli pytający nie odgadł).
I tak aż do odgadnięcia.
2. POKAŻ JAK SIĘ CZUJESZ. Poproś jednego z uczniów do tablicy. Pokaż mu jedną z fiszek w taki sposób, aby reszta grup jej nie widziała. Teraz uczeń ma pokazać tą emocję, a reszta grupy odgadnąć jej nazwę.
3. FROGS AND TREASURE CHESTS. Gra świetnie się sprawdza w przypadku małych grup (ok.10 os). Zbierz dzieci i usiądźcie na podłodze (bądź przy dużym stole). Awersem do dołu połóż fiszki A5. Poproś uczniów, aby zamknęli oczy. Pod rozłożonymi fiszkami umieść pocięte obrazki żabek lub skrzyń ze skarbami. Stosunek skrzyń do żab jest dowolny, z tym że skrzynek powinno być więcej. WAŻNE! Uczniowie nie mogą wiedzeć, pod którymi fiszkami one się znajdują. Teraz rozpoczyna się właściwa część zabawy. Uczniowie po kolei odkrywają fiszki. Jeśli pod daną fiszką znajduje się skrzynia ze skarbem, uczeń musi tylko nazwać obrazek na fiszce. Jeśli jest to natomiast żaba, uczeń musi nazwać obrazek oraz wykonać dodatkowe zadanie (Sing a song in English. Name five irregular verbs and their past forms. Jump around the table on one leg. Go to the library and ask for a book in English.). Lista zadań zależy od inwencji nauczyciela i reszty grupy, nie powinny one jednak być zlośliwe...