Title-ct-shaddow

Zakreśl cztery - Past Simple & Present Perfect

B7552886-3dec-4d93-ac1d-03cbbc079d32

Zakreśl cztery - Past Simple & Present Perfect

Four in a Row - Past Simple & Present Perfect

Poziom

pre-intermediate, słabszy intermediate

Czas

10 min (lub mniej, jeśli skrócisz ćwiczenie)

Cel

Automatyzacja składni zdań w czasach Past Simple i Present Perfect. Poprawa ogólnej płynności mowy.

Przygotowanie

Wydrukuj i powiel załącznik. Będziesz potrzebować jednego arkusza na parę.

Przebieg

Bardzo proste ćwiczenie, motywujące uczniów do używania Past Simple i Present Perfect w mowie. Ponieważ podczas jego wykonywania zbierane są punkty, ma ono dodatkowo charakter rywalizacji. Grę stosuję zwykle w dość rozgarniętych grupach, które już nieźle radzą sobie w temacie, a potrzrebują jedynie (lub aż...) przećwiczyć używanie tych czasów w mowie. Raczej nie stosowałbym jej podczas pierwszej lekcji dotyczącej różnic pomiędzy tymi czasami.

Podziel uczniów na pary i rozdaj im skopiowane załączniki. Poproś, aby każdy z nich wybrał prosty (!)znaczek dla siebie (kółko, krzyżyk, trójkąt, serce etc.). Teraz powinni spojrzeć na tabelkę. Przypomina ona nieco arkusz do gry w "statki". Jej górny poziomy, jak i lewy pionowy wiersz zawierają frazy, z którymi należy ułożyć zdania w czasie Past Simple lub  Present Perfect (w zależności od wybranego time adverbial). Zabawa polega na tym, że uczniowie muszą naprzemiennie produkować poprawne gramatycznie zdania, korzystając z podpowiedzi w poziomej i pionowej części tabelki jednocześnie.

Np. uczeń postanowił skorzystać z six years ago (poziomo) i she/see the Eiffel Tower (pionowo). Mówi więc:

  • She saw the Eiffel Tower six yesrs ago.

Jest to poprawne zdanie, więc uczeń może postawić swój znaczek w kratce "na skrzyżowaniu"  z six years ago ishe/see the Eiffel Tower. Jeżeli uda mu się postawić cztery swoje znaczki w kratkach obok siebie (obojętnie w jakim kierunku), uczeń wygrywa jedną z trzech rund zabawy. Oczywiście, jego przeciwnik może mu w tym przeszkadzać, blokując go swoimi znaczkami, czy kwestionując poprawność jego zdań (nauczyciel rozsądza takie spory).  Zdania muszą być w czasie Past Simple lub Present Perfect. Inne warianty zdań nie są dopuszczane. Zwyciezcą w każdej parze jest osoba, która wygrała większość rund. Jeśli jednak nie masz tyle czasu, możesz ograniczyć się do jednej rundy.     

Załączniki

Załącznik stanowi arkusz do wydrukowania i powielenia przez nauczyciela.
OPISPobierz opis jako plik PDF do wydruku
.pdf Pobierz plik: FourInARow_89.pdf

Skomentuj