Title-ct-shaddow

Ruletka gramatyczna - stopniowanie przymiotników

71214682-1fec-4144-b078-a99a5050c746

Ruletka gramatyczna - stopniowanie przymiotników

Grammar roulette - comparatives and superlatives

Poziom

elementary, słabszy pre-intermediate (raczej młodzież i dorośli niż dzieci)

Czas

10 min.

Cel

Automatyzacja stopniowania przymiotników. Poprawa zdolności uczniów do monitorowania wypowiedzi pod kontem ich poprawności językowej. 

Przygotowanie

Wydrukuj i powiel załącznik. Będziesz potrzebować jednego arkusza na grupę 2,3 osób.

Przebieg

Ćwiczenie nadaje się dla grup, które już dość sprawnie radzą sobie ze stopniowaniem przymiotników. Zdecydowanie nie stosowałabym go w grupach, w których temat ten został dopiero co wprowadzony. Zabawa może również "nie wypalić" w zespołach  bardzo młodych wiekiem, ponieważ małym dzieciom może być trudno zrozumieć jej zasady. Podziel uczniów na pary i rozdaj im powielone arkusze. Każdy arkusz składa się z zestawu zdań zawierających przymiotniki w stopniu równym, wyższym i najwyższym, z których niektóre są poprawne, a niektóre nie. Uczniowie mogą postawić do 100$ na każde zdanie, obstawiając czy jest ono poprawne, czy też nie. Jeśli grupa ma rację, dodaje postawioną kwotę do swojej puli. Jeśli zaś mylnie oceniła zdanie, odejmuje kwotę. Wygrywa grupa, która zdobyła najwięcej pieniędzy po zakończonym ćwiczeniu. Mamy np. zdanie:

  • The results were worser than I thought.

Uczestnicy każdej grupy wspólnie decydują, czy zdanie jest poprawne, czy też nie i stawiają określoną kwotę (do 100$) na swoją decyzję.  Np. mogą postawić 50$ na to, że zdanie jest niepoprawne, lub np.20$ na to, że jest poprawne. W powyższej sytuacji grupa, która obstawiła błędność zdania dodaje 50$ do swojego konta, natomiast grupa, która stwierdziła, że zdanie jest poprawne, odejmuje 20$. Ażeby mieć nieco więcej kontroli nad ćwiczeniem, możesz narysować na tablicy tabelę zakładów dla wszystkich grup i sam/-a dodawać lub obejmować zaryzykowane przez nich sumy. Dla wygody, kwoty zakładów mogą być wielokrotnością 10 (możesz to zastrzec przed rozpoczęciem ćwiczenia). Wygrywa oczywiście ta grupa/para, która zdobędzie najwięcej pieniędzy pod koniec ćwiczenia. Jeśli zostało Ci trochę czasu, skupcie się na błędnie napisanych zdaniach i wspólnie ustalcie ich poprawne wersje.

Jeśli oraganizujesz ruletkę po raz pierwszy, pewnie spędzisz trochę czasu tłumacząc jej zasady uczniom. Nie zrażaj się jednak. Ręczę, że gdy tylko przebijecie się przez pierwsze komplikacje, będzie to zabawa generująca ogromne emocje i zagrzewająca uczniów do rywalizacji.      

Załączniki

Załącznik stanowi arkusz do wydrukowania i powielenia przez nauczyciela.
OPISPobierz opis jako plik PDF do wydruku
.pdf Pobierz plik: Grammar_roulette_comparatives_and_superlatives.pdf

Skomentuj