Domino Obrazkowe - Present Continuous
Present Continuous Pictorial Domino
Poziom
Czas
Cel
Automatyzacja składni zdań w czasie Present Continuous. Utrwalenie nazw czynności codziennych. Poprawa ogólnej płynności mowy.
Przygotowanie
Wydrukuj i wytnij załącznik. Będziesz potrzebować jednego zestawu domina na grupę 2-3 osób. Ja zazwyczaj drukuję każdy zestaw na kartce bloku technicznego w innym kolorze, ażeby uniknąć pomieszania się zestawów na lekcji (o co w ferworze pracy nietrudno). Ma to jeszcze ten dodatkowy plus, że twardsze karty podłużą Ci na znacznie dłużej. Wystarczy jedynie umieścić pocięte już zestwy w opisanej kopercie i odłożyć na później.
Przebieg
Grę zazwyczaj stosuję w grupach początkujących. Dobrze sprawdza się również jako urozmaicenie powtórek w grupach nieco bardziej zaawansowanych.
Podziel więc uczniów 2-3-osobowe; w bardziej licznej grupie ktoś z pewnością będzie się obijał. Zapowiedz, że za chwilę będą mieli za zadanie poprawnie ułożyć domino. Rozdaj każdej grupie pocięte zestawy. Możesz ustalić limit czasowy (ok. 3 min. w zależności od poziomu grupy). Ćwiczenie jest dość proste, więc uczniowie pewno dość szybko się z nim uporają. Przejdź po klasie i sprawdź, czy domino zostało ułożone poprawnie.
Po upewnieniu się, że każda z grup ma przed oczami poprawnie ułożone domino, możesz przejść do najważniejszej części ćwiczenia. Jeśli masz do czynienia z grupą, która rozumie już gramatyczne pojęcie "zdania", możesz zapytać czy frazy napisane na kartach domina to zdania, czy też nie. Niech uzasadnią swoją odpowiedź. Dla przykładu, wybierz jedną z fraz i stwórz z niej na tablicy zdanie, pasujące do obrazka, z którym sąsiaduje. Np. He's walking his dog. Zapowiedz uczniom, że teraz to oni będą musieli stworzyć zdania z pozostałych fraz na kartach domina. Po ukończonym ćwiczeniu poproś o odczytanie stworzonych zdań na głos. Najciekawsze z nich (5-6) możesz napisać na tablicy. Jeśli zostało Ci jeszcze trochę czasu, daj uczniom limit czasowy na zapamiętanie zapisanych na tablicy zdań. Oczywiście, chodzi tu nie tyle o zapamiętanie ich "słowo w słowo", co o przyswojenie struktury. Po upływie tego czasu, zetrzyj z tablicy zdania i sprawdź ile z nich uczniowie zdołali zapamiętać.