Układanka zdaniowa - present perfect - already, just, yet
Cut up sentences - present perfect - already, just, yet
Poziom
Czas
Cel
Ćwiczenie pomaga uczniom zautomatyzować właściwą składnię zdań twierdzących, pytań i przeczeń w czasie Present Perfect, ze szczególnym uwzględnieniem właściwej pozycji just. already, yet. Rozwija również pamięć i ogólną płynność językową.
Przygotowanie
Wydrukuj odpowiednią liczbę arkuszy z ćwiczeniem (1 dla grupy ok 3-osobowej) i potnij je wzdłuż przerywanych linii. Jeśli chcesz, aby raz przygotowany zestaw posłużył Ci wielokrotnie, możesz wydrukować go na papierze technicznym lub zalaminować przed wycięciem. Zepnij każdy pocięty zestaw spinaczem i umieść w opisanej kopercie. Ja używam do tego celu kopert kolorowych, które później łatwo wytropić w moich nauczycielskich "zbiorach":)
Przebieg
Napisz na tablicy:
- We've already.........
i poproś uczniów, aby dokończyli zdanie. Padnie z pewnością wiele propozycji, z których najciekawsze możesz napisać na tablicy. Podziel uczniów na pary lub grupy 3-osobowe i rozdaj im pocięte arkusze. Uprzedź ich, że będą teraz dopasowywać początki zdań do ich logicznych zakończeń (trochę tak jak przed chwilą na tablicy). Ustal limit czasu (ok 5 min). Ćwiczenie przeznaczone jest dla uczniów, którzy już wcześniej zetknęli się z Present Perfect, ale na wszelki wypadek warto upewnić się, czy co nieco pamiętają. Gdy wszystkie elementy układanki są już na miejscu, poproś uczniów, aby po kolei odczytali zdania na głos. Jeśli wersje wszystkich grup są poprawne, poproś uczniów, aby spojrzeli uważnie na zdania nr 2 (twierdzenie z already) ,3 (twierdzenie z just), 4 (pytanie), 8 (przeczenie). Zapytaj ich:
- Which of these is a negative sentence, statement, question?
- Where are the words in bold? At the end? After the auxiliary?
- What do you think the phrases in bold mean?
- When do we use them?
Uczniowie powinni z Twoją pomocą ustalić właściwą pozycję already, yet, just w zdaniu i ich znaczenie. Właściwą odpowiedzi zapisz w przystępnej formie na tablicy.
Jeśli grupa szybko uporała się z ćwiczeniem, daj im 2 min na zapamiętanie jak największej liczby ułożonych przed chwilą zdań. Po upływie tego czasu, poproś, aby zebrali pierwsze połówki układanki zdaniowej (te ponumerowane) i odłożyli je na bok. Teraz podawaj po kolei numery zdań, które chcesz usłyszeć w całości, a wywołani uczniowie powinni je odtworzyć z pamięci. Zwróć szczególną uwagę na to, czy grupa w swoich odpowiedziach właściwie używa czasu Present Perfect. Zachęcaj uczniów do samodzielnego "poprawiania się". Jeśli masz do czynienia z rezolutną grupą, możesz nadać temu ćwiczeniu charakter wspólzawodnictwa. Podziel uczniów na dwie drużyny, narysuj na tablicy prostą tabelę wyników i przyznawaj każdej z drużyn po punkcie za prawidłowo odtworzone z pamięci zdanie. Nagródź każdego z członków zwycieskiej drużyny (stempelkiem, naklejką, plusem itp.).