Fiszki "Plac zabaw".
Playground. Flashcards.
Poziom
Czas
Cel
Utrwalenie słownictwa dotyczącego atrakcji na placu zabaw.
Przygotowanie
Wydrukuj załączniki 1x na twardym papierze (wtedy posłużą Ci na kilka lat, a Ty zaoszczędzisz czas). Zwykły papier techniczny doskonale się do tego nadaje. Fiszki A5 i małe obrazki żabek i skarbów potnij odpowiednio.
Przebieg
Przedstaw uczniom słownictwo korzystając z fiszek A4. Możesz je sukcesywnie przyczepiać magnesami do tablicy i podpisywać. Po sprawdzeniu czy uczniowie zapamiętali materiał, można (w ramach dostępnego czasu) wykorzystać fiszki następująco:
1. PASS THE BALL. Jak sama nazwa wskazuje, do przeprowadzenia tego ćwiczenia będziesz potrzebować piłki. Najlepiej sprawdzi się piłka nieco większa, ale od biedy można też posłużyć się mniejszym egzemplarzem (mieszczącym się w szufladzie i damskiej torebce), z tym że częściej będzie uciekać. Ustaw uczniów dookoła krzesła w równych odstępach. Na krześle połóż awersem do dołu fiszki (A5). Uczniowie zaczynają szybko podawać piłkę jeden do drugiego, w kółeczku. Gdy nauczyciel klaśnie w dłonie, osoba trzymająca w tym momencie piłkę bierze fiszkę ze stosika i mówi słowo, które ona ilustruje. Jeśli nie zna słówka, odpada z gry, choć na początku zabawy warto nieco przymknąć oko na tą regułę.
2. STEP FORWARD. STEP BACK. Do przeprowadzenia tego ćwiczenia potrzebne Ci będą małe fiszki A5 i co najmniej tyle sznurówek (ok. 100 centymetrowych lub dłuższych) ile jest uczniów w grupie, choć lepiej byłoby mieć ich więcej. Zapewniam, że nie jest to duży wydatek, a stworzona w ten sposób "pomoc naukowa" posłuzy Ci nawet przez kilka lat. Sznurówki możesz zastąpić pociętymi kawałkami sznurka (nie będą wtedy jednak kolorowe). Zwiąż końcówki każdej ze sznurówek i połóż je na podłodze jako okrągłe pola. Rozmieść je w taki sposób, aby mozna było chodzić po nich w kółko. Do każdego pola wskakuje jeden uczeń. Jeśli dysponujesz większą liczbą sznurówek niż masz uczniów w grupie, możesz zostawić puste pola między osobami. Wytłumacz grupie, że będziesz teraz pokazywać fiszki i mówić słówka. Jeśli powiesz słówko pasujące do fiszki, uczniowie przesuwają się o jedno pole do przodu. Jeżeli natomiast wywołane przez Ciebie słowo nie będzie pasować do fiszki, uczniowie cofają się o jedno pole. Grę zakończ przy pierwszych oznakach znużenia ze strony grupy.
3. FROGS AND TREASURE CHESTS. Gra świetnie się sprawdza w przypadku małych grup (ok.10 os). Zbierz dzieci i usiądźcie na podłodze (bądź przy dużym stole). Awersem do dołu połóż fiszki A5. Poproś uczniów, aby zamknęli oczy. Pod rozłożonymi fiszkami umieść pocięte obrazki żabek lub skrzyń ze skarbami. Stosunek skrzyń do żab jest dowolny, z tym że skrzynek powinno być więcej. WAŻNE! Uczniowie nie mogą wiedzeć, pod którymi fiszkami one się znajdują. Teraz rozpoczyna się właściwa część zabawy. Uczniowie po kolei odkrywają fiszki. Jeśli pod daną fiszką znajduje się skrzynia ze skarbem, uczeń musi tylko nazwać obrazek na fiszce. Jeśli jest to natomiast żaba, uczeń musi nazwać obrazek oraz wykonać dodatkowe zadanie (Sing a song in English. Name five irregular verbs and their past forms. Describe your best friend. Jump around the table on one leg. Go to the library and ask for a book in English.). Lista zadań zależy od inwencji nauczyciela i poziomu (wieku) grupy, nie powinny one jednak być zlośliwe...